Co dělat, když dítě chvíli neposedí


„Zůstaň konečně chvilku sedět, neutíkej pořád od všeho…“ Taková napomenutí slýchá čím dál víc dětí...

Třeba ve školce, když dítě nedokáže ani minutu soustředěně malovat, nebo doma, když nedokáže v klidu prolistovat obrázkovou knížku od první stránky až do konce. Může k tomu ale dojít i ve škole, když kvůli rozrušení a neklidu zkazí písemku z matematiky. Hubovat nebo trestat nemá smysl, dokonce to může celou situaci ještě zhoršit – dítě bude ještě nervóznější a bude si kousat nehty ještě častěji než předtím.

Proč se dnes u dětí stále častěji setkáváme s napětím, nesoustředěností a nervozitou? Existují pro to různé důvody:

  • Problémy s rodiči, sourozenci nebo kamarády. Čím dál méně dětí prožívá radostné, bezstarostné dětství. Mnoho z nich trpí pocity osamělosti, není jim dopřáno vyrůstat v ovzduší citové vřelosti a jistoty.
  • Přehnané nároky ze strany okolí. Od mnoha dětí se už v mateřské škole očekávají perfektní výkony. Chodí do sportovního oddílu, učí se hrát na flétnu a s vrstevníky navštěvují kroužek malých kutilů. Už v raném věku se ocitají pod velkým tlakem: jejich program je příliš náročný, nemluvě o vysokých požadavcích ze strany rodičů. Děti, které od rána do večera plní naplánované povinnosti, nemají čas na normální hraní, což nebezpečně ohrožuje jejich zdravý vývoj: jsou ochuzeny o možnost prozkoumávat hravou formou a bez svazujícího tlaku všechny možnosti, které život nabízí.
  • Nedostatek pohybu. Mnoho dětí ve věku čtyř až dvanácti let zcela postrádá zdravé řádění na čerstvém vzduchu, buď proto, že to v místě jejich bydliště není možné, nebo proto, že je přitahují jiné činnosti. Po šestihodinové sezení ve škole stráví ve stejné poloze i odpoledne u televize, u počítače a nad domácími úkoly.
  • Přemíra nových podnětů. Na ulici nebo v televizi – všude samý hluk, neklid, spěch a nová lákadla. Děti dnes musejí vstřebávat a následně zpracovávat obrovské množství zvuků, obrazů a slov. Jestliže se chová jako utržené ze řetězu a nedokáže se na nic soustředit, může za to většinou životní prostředí a životní návyky. Neklid a nesoustředěnost mohou ovšem pramenit také z poruchy soustředění nebo z hyperaktivity. To je možné snadno zjistit ve spolupráci s dětským lékařem.

 

Jak pomoci neposednému dítěti?

  • Dobré rodinné klima. Rodinnou pohodu bohužel nelze vytvořit obratem ruky. Děti potřebují, aby jim rodiče zajišťovali oporu a bezpečí, aby projevovali soucit a porozumění a v rámci možností jim šli dobrým příkladem.
  • Jasně strukturovaný všední den s několika pevnými body, například společným stolováním. Pravidelný rytmus pomáhá dětem v orientaci. Potřebují přestávky na oddych, aby znovu načerpaly síly. Ani dětský organismus nevydrží nepřetržitou zátěž.
  • Vydatný spánek. Umět zahnat dítě v rozumnou hodinu do postele je mistrovský kousek. Naučit bychom se ho ale měli, protože děti spánek potřebují. Dejme si ale pozor, abychom nestanovili zbytečně přísná pravidla.
  • Dostatek času na hraní. Těžko se tomu věří, ale i temperamentní a čilé dítě se občas dokáže nadchnout pro tichou, klidnou hru, která mu sice nerozproudí krev v těle, ale zato roztočí na plné obrátky jeho fantazii.
  • Masírování, hlazení. Něha je nejlepší uklidňující prostředek a rodiče k ní mají přirozené nadání. Jemná masáž šíje, ramen, paží, nohou a trupu je téměř vždy příjemná.
  • Autogenní trénink. Tato metoda se dá využívat u dětí starších šesti let. Pod odborným vedením se mohou naučit, jak se uvolnit od hlavy k patě.
  • Jóga. Děti poznají samy sebe, dosáhnou lepší soustředěnosti a naučí se kontrolovat své pohyby a držení těla.
  • Hudba. Z výzkumů vyplývá, že kojenci mají hudbu rádi, ba dokonce že vhodná hudba kladně působí už i v prenatálním věku. Totéž lze říci i o starších dětech. Tichá hudba (například od Mozarta nebo Vivaldiho) jim dodává vnitřní klid.
  • Příjemná vůně. Uklidňující účinek má například vůně levandule, pomerančových květů, růží či jasmínu.

Další články z kategorie