Domácí výroba semínkového a ořechového másla


Másla vyrobená z mletých ořechů a semen mohou být běžně používána místo klasického másla na dochucení různých sladkých i slaných pokrmů. Na rozdíl od klasického másla jsou ale tyto másla mnohem zdravější a v přiměřené míře prospívají našemu tělu.

V kvalitním mixéru je můžete vyrobit během několika minut a navíc si je dochutit skvělými přísadami přesně podle vaší chuti. Másla ze semínek a ořechů jsou sama o sobě jemně nasládlá nebo pikantní a tak umožňují nekonečné kulinářské variace. Slouží jako pojivová látka a látka zvýrazňující chuť u syrových jídel. Je možné přidávat syrové mandlové, kešu či makadamové máslo nebo tahini (máslo ze sezamu) k míchané zelenině, polévkám, do zálivek, omáček, obilných kaší či jiných sladkostí. Příliš se nedoporučuje používat arašídy na arašídové máslo, neboť arašídy obsahují ve větší míře toxiny a mohou být i alergenem. Naštěstí můžeme udělat mnoho dalších druhů ořechových másel, která jsou stejně chutná a navíc prospěšná našemu zdraví.

Másla ze semínek a ořechů jsou vyrobena pouze mletím, dokud nevytvoří hladkou, hustou, krémovou pastu, takže výsledné máslo si zachovává všechny nutriční hodnoty. Tato másla jsou bohatá na bílkoviny, esenciální mastné kyseliny, vlákninu a další cenné živiny. Pokud máte kvalitní mixér, vyrobíte jakékoli máslo bezpečně a snadno v několika sekundách. Vždy je dobré semínka nebo ořechy před samotnou výrobou namočit na několik hodin (přes noc) a poté je nechat dobře vyschnout. Kdybyste je mleli mokré, nepovedla by se vám požadovaná hmota a máslo by brzy zplesnivělo.

U kupovaných výrobků se semínka nejdříve opraží. Při pražení ale dochází ke žluknutí tuků, které se v oříškách a semínkách nacházejí. Většina výrobců navíc používá k pražení levné nekvalitní oleje a často také velké množství soli. Takže pražené oříšky, místo aby byly pro vaše tělo přínosem, mohou být ve výsledku zdrojem různých zdravotních komplikací. Pokud nejste schopni se chuti pražených oříšků/semínek vzdát, je menší zlo, když si koupíte kvalitní čerstvé oříšky (nejlépe v bio kvalitě), opražíte si je krátce sami bez přidání tuku či za použité malého množství kvalitního tuku, který dobře snáší vyšší teploty (např. ghí/přepuštěné máslo, kokosový tuk, …) a zkonzumujete co nejdříve (po vychladnutí).

Chcete-li si vyrobit domácí máslo, vložte dva šálky požadovaných ořechů nebo semen do mixéru, s několika polévkovými lžícemi vašeho oblíbeného za studena lisovaného oleje a mixujte, dokud nedosáhnete požadované konzistence. Možná budete muset přidat více oleje. Skladujte v uzavřených sklenicích v lednici. Do másla můžete zkusit přimíchat například trochu syrové kakaové drti, vanilkový extrakt, sůl nebo sirup, různé bylinky nebo kokos.

Přestože ořechy a semínka patří mezi velmi zdravé potraviny, neměli bychom zapomínat, že jsou koncentrovaným zdrojem tuků a bílkovin a jako u všeho – s jejich konzumací to není vhodné přehánět. Pro mnohé z nás mohou být ve větším množství trochu těžké na žaludek či mohou způsobovat zácpu. Denní dávka by měla činit cca dvacet kusů malých nebo deset kusů velkých ořechů nebo hrst semínek. Zvlášť lidé s nadváhou by je měli používat střídmě – jen jako lék, ne pro nasycení.