Hry a hračky pro děti od 1 do 3 let


každé dítě má potřebu si hrát a všechno, co nějakým způsobem ke hře přispívá, můžeme z určitého pohledu nazvat hračkou. schopnost hrát si je pro dítě jednou z nejdůležitějších a významně přispívá jak k tělesnému, intelektovému, citovému, smyslovému, tak i k sociálnímu vývoji dítěte.

Dítě mezi 12. a 14. měsícem věku

Oblíbené dětské hry v tomto období spočívají v tom, že se za něco tahá a něco se postrkuje, naplňuje a zase vyprazdňuje. Osvědčilo se dát dítěti k dispozici dostatek „haraburdí“, ke kterému by mělo volně přístup. Šuplík, který patří dítěti a na který dosáhne, dolní část skříně v kuchyni nebo v obývacím pokoji, police s velkými přihrádkami nebo s krabicemi, ve které budou tisíce bezpečných, neustále obnovovaných pokladů, udělá dítěti velkou radost. Dítě mnohem raději věci uklízí a přihrádky raději naplňuje, než je vyprazdňuje.

Další oblíbené hry jsou při koupání ve vaně, hra s míčem, navlékání kroužků na tyčku a všechno, co se dá kupit na sebe nebo do sebe zaklesávat.

A konečně dítě přitahují obzvláště ty hračky, které vydávají zvuky – čím větší rámus hračka vyluzuje, tím si dítě připadá mocnější, což ovšem nemusí být po chuti všem rodičům.

Dospělí a rodiče jsou jednoznačně nejoblíbenější partneři pro dětské hry. Dítěti působí velkou radost, když může utíkat, někoho chytat, schovávat se, nechat se lechtat, skákat do náruče dospělého nebo po něm opakovat říkadla a říkanky, to jsou bezpochyby jeho nejoblíbenější hry. Od dospělých se učí odvaze, učí se smát, poznává city. Učí se jednotlivá slova a poznává, co je to žít.

Dítě mezi 15. a 17. měsícem věku

Hra, kterou bychom mohli nazvat zkráceně „vyprázdnit-přebrat-naplnit“ je pro patnáctiměsíční dítě stále oblíbená. Proto se tak rádo čvachtá ve vodě a dokáže strávit spoustu času tím, že ji přelévá z různých nádobek sem a tam. Aby bylo dítě klidné a zabavilo se, stačí mu mnohdy jen vanička nebo velké umyvadlo nebo škopek, který položíte na zem, trocha vody, mycí houba a nádobky z umělé hmoty.

Chůze, díky které má dítě nyní volnější ruce, mu umožňuje hrát si se vším, co se dá tahat po zemi na provázku. S nízkým a stabilním vozíkem je možné hrát si mnohým způsobem, ale úspěch mají i ty hračky, které při tahání po zemi vydávají nejrůznější zvuky. Dítě si také v tomto období hraje rádo především:

  • s krabičkami a kostkami, které se dají skládat do sebe
  • s nádobami, které lze vršit na sebe
  • s velkými kostkami, se kterými je možné lehce pohybovat a jež jsou prvními náznaky stavebních her
  • s houpacími zvířátky
  • s ohebnými panenkami

Obecně lze říci, že dítě má jako hračky raději všední každodenní předměty než uměle vyrobené hračky. Je na vás, abyste doma, v kuchyni nebo v dílně našli ty předměty, které můžete dítěti svěřit beze strachu o jeho zdraví i o samotnou věc.

A konečně má dítě v tomto věku rádo pořádek – velmi rádo pomáhá něco rovnat a srovnávat. Také hned urovnává na své místo ty věci, které se ocitnou jinde, než je obvyklé, a nedá pokoj dříve, než je uklizeno.

Dítě má rádo své zvyky a to, co se pravidelně opakuje – naprosto mu vyhovují stále stejná jídla, stejný časový program, stejné trasy venku, stále stejné pohádky nebo říkanky.

Dítě mezi 18. a 20. měsícem věku

Oblíbenými hračkami v tomto věku jsou jednoduché velké skládačky a barevné dřevěné korálky, které dítě může navlékat na šňůrku. Mezi oblíbené hry také patří všechno, při čem dítě může něco skládat na sebe nebo spojovat do sebe. Prvenství ovšem patří na několik dalších měsíců telefonu z umělé hmoty, který dítě buď tahá po zemi, nebo se pomocí něj cvičí v řeči a konverzaci.

V tomto období věku si dítě rádo hraje s předměty, které se podobají těm ze světa dospělých, a rádo činnost dospělých napodobuje – zatlouká hřebíky, zametá a podobně. Už také dokáže správně vydechovat, takže bude s potěšením foukat do stébla trávy, nafukovat balonek nebo foukat do píšťalky. Věže, které dítě staví z kostek, jsou čím dál vyšší a dítě je nyní mnohem raději staví, než bourá.

A konečně – dítě rádo čmárá fixy nebo pastelkami. Nyní, když už chápe vztah mezi pohybem a výsledkem, bude kreslit všude – po zdech, po stole atd. to po vás vyžaduje jistou ostražitost, ale je také možné dát dítěti k dispozici velkou plochu na stěně, například v jeho pokoji nebo v kuchyni, kterou pokryjete velkým kusem papíru (například balícím papírem) a budete papír pravidelně vyměňovat.

Obecně vzato, bude pro dítě vždycky jednodušší respektovat nějaký zákaz, pokud se mu místo něj nabízí náhradou zajímavá alternativa.

Dítě mezi 21. a 23. měsícem věku

Dítě si dokáže hrát už dlouhou dobu samo, pokud je v jeho blízkosti dospělý. Děti si v tomto věku na sebe velmi rády navlékají nejrůznější oblečení a doplňky, které jim půjčí dospělí. Snaží se je při hře napodobovat, hrají si na situace, jejichž účastníky by byly rády i ve skutečnosti, vžívají se do různých rolí.

Stále si rády hrají s vodou, blátem a pískem, ale je už také možné vzít je mezi ostatní děti na hřiště. Velmi vhodné jsou prolézačky s pískovištěm, kde děti mohou po něčem šplhat, lézt, klouzat se nebo houpat. Je ovšem potřeba dítě stále hlídat, abychom předešli případným pádům, nebo ho někdy povzbudit, aby se nebálo.

Mezi oblíbené hračky dětí patří všechno, co má nějaké držadlo nebo rukojeť – hrábě, koště, kladívko, lopatka, štětka… Dítě může hrát jednoduché loto, což je hra, při které se na obrázky na kartě přikládají odpovídající obrázky na kartičkách. Dítě si už samo listuje obrázkovými knížkami nebo oblíbenými pohádkami, které by téměř „mohlo samo číst“, jak je zná dokonale zpaměti. Děti taky rády pozorují hmyz, sbírají kamínky, hrají si na schovávanou nebo vymýšlejí hry s nejrůznějšími předměty, které mají po ruce.

Dítě mezi 24. a 26. měsícem věku

Kluci mají víc než holčičky skutečnou vášeň pro všechno, co jezdí. Někteří se ani na chvíli neodloučí od svého autíčka, se kterým jezdí naprosto kdekoli – po zdech, po podlaze, po posteli nebo po chodníku – a doprovázejí to typickým zvukem běžícího motoru „brm-brm“. Stejně tak mají rádi skutečné tříkolky, kola, kočárky a trakaře.

Holčičky začínají víc než kluci v tomto věku svým způsobem koketovat. Nazují se do maminčiných bot na podpatku a dělají na sebe obličeje do zrcadla. Chtějí nosit šatičky s volánky, ozdoby ve vlasech a dožadují se pochvaly od tatínka, aby se ujistily o svém šarmu a svůdnosti.

Všechny děti se rády přestrojují, za kočičku, za klauna, za princeznu, za kovboje nebo jednoduše za dospělého.

Konečně děti zbožňují, když jim znovu a znovu čtete pohádky a příběhy, ve kterých se odráží každodenní život – pohádku o medvídkovi, který nemohl usnout, o zajíčkovi, který se bál tmy, nebo o kačence, která neuměla plavat.

Jestliže máte alespoň trochu fantazie, neváhejte a vymýšlejte si je sami. Vaše pohádky budou ty nejkrásnější, protože do nich vložíte skutečné střípky toho, co vaše dítě prožívá, budou přizpůsobené jeho slovníku a budou vyvíjet podle míry jeho zájmu.

Dítě mezi 27. a 29. měsícem věku

S tím, co jsme právě řekli, souvisí fakt, že si dítě i nadále hraje samo. Jeho představivost a tvořivost mu umožňují vymýšlet různé příběhy, které dotváří, když má dlouhou chvíli, a podle potřeby se k nim vrací druhý den.

Jeho oblíbené hry, jak jsme viděli, jsou založeny na rozebírání a skládání různých předmětů. Dítě uspokojuje, když vidí, že nějaký předmět je možné rozebrat a zase složit do původní podoby. Velmi jednoduchý pracovní stůl s nářadím, které se podobá skutečnému, udělá dítěti velkou radost. Podobně má rádo různé skládanky (puzzle), kostky a stavebnice.

Rádo nachází zábavu ve hře s figurkami, se kterými si hraje podle své fantazie, a také s loutkami nebo maňásky, kterým propůjčuje vlastní život.

Protože je nyní trochu klidnější a dokáže lépe udržet pozornost, začíná mít v oblibě malování a kreslení (nikoli vybarvování, které nepodněcuje dětskou tvořivost), modelování nebo práci s těstem, navlékání korálků, ze kterých si dělá náhrdelníky.

Dítě mezi 30. a 32. měsícem věku

V tomto období mohou mezi hračky patřit rytmické hudební nástroje, které jsou pro dítě mnohem vhodnější než miniaturní napodobeniny piana nebo kytary, jež obvykle hrají falešně. Dítěti už také můžete svěřit magnetofon; dítě rychle pochopí, jak funguje, a bude moci samo poslouchat oblíbené písničky nebo pohádky.

Při hrách založených na nápodobě si dítě rádo hraje s lékařským kufříkem (dejte do něj vatu, opravdové obvazy nebo náplasti a dítě bude nadšením bez sebe).

Tím, že dítěti dáte k dispozici velké množství různorodých materiálů (odstřižky látek, krabice, papíry a voskovky, nůžky, tabuli a křídy, modelínu), umožníte mu, aby rozvíjelo svou představivost, a dítě si s takovými hračkami bude hrát mnohem déle, než by si hrálo s těmi, jejichž použití je přesně dáno už od výrobce.

2,5leté dítě začíná chápat různá pravidla, a proto je možné s ním hrát velmi jednoduché společenské hry, jako je loto nebo domino, aniž by dítě podvádělo.

A konečně stále trvá obliba venkovních her, které jsou pro dítě velmi prospěšné, mají komplexní povahu a pro malé děti jsou velmi přínosné.

Dítě mezi 33. měsícem a 3 rokem věku

Všechny hry, o kterých jsme mluvili v souvislosti s uplynulými třemi měsíci, jsou u dítěte stále v oblibě a dítě se v nich stále zlepšuje. Skládanky, které má dítě rádo, mají nyní víc dílů a jejich složení je složitější.

Okolo tří let vstupuje dítě do období zvýšené představivosti. Vymýšlí si příběhy, imaginární kamarády, neobvyklá dobrodružství. Někdy si vymyslí blízkého kamaráda a společníka, lidského nebo zvířecího, kterému dá jméno, přisoudí mu povahu a vlastní život. Někdy je složité zjistit, do jaké míry tomu dítě samo věří, protože do své hry vtahuje i rodiče. Někdy se dítě zcela ponoří do hry, kdy si hraje na někoho jiného, stane se z něj například hasič, tanečnice nebo maminka a do této role se naplno vžije. Ve skutečnosti se ovšem nenechá svou hrou oklamat a ví dobře, že to není skutečný svět. Přesto však dítě nemá věci tak přísně rozdělené jako my, takže se mu někdy skutečné a smyšlené překrývá. Dítě „nelže“, když nám tvrdí, že vidělo na ulici medvěda nebo že skleničku převrhla jeho plyšová kočička. Pouze přikrášlí skutečnost tak, aby lépe odpovídala jeho přáním.

Pokud chcete v tomto období dítěti udělat velkou radost, dejte mu k dispozici prostor pro hraní, který bude patřit jen jemu a kde bude mít příležitost prožívat svá smyšlená dobrodružství. Může to být třeba kout v garáži nebo na půdě. Máte zahradu? Vytvořte v ní nějakou skrýš nebo bunkr. Pokud zahradu nemáte, postačí jednoduše například indiánský stan nebo malý domeček, vyrobený z krabic, který umístíte do pokoje. Dítě tam bude mít vlastní teritorium, uschová si tam své poklady a bude se v nich vydávat na své smyšlené cesty plné dobrodružství.


Další články z kategorie