Lidské tělo tuky potřebuje


Hodně z nás si kupuje výrobky se sníženým obsahem tuku v domnění, že děláme pro své zdraví to nejlepší na světě – platí přece ono otřepané „co je tučné“, to je špatné“. Ve skutečnosti se jedná o velký omyl. Když pomineme fakt, že tyto výrobky obsahují většinou škroby, cukry a aditiva, tak jsou to právě tuky, jež jsou pro naše tělo nepostradatelné.

Oproti sacharidům či bílkovinám uvolní tuky až dvojnásobek energie (1g tuku = 38 kJ). Ač se to možná bude zdát moc, tuky by měly obsahovat až 30 % našeho denního příjmu potravy (samozřejmě zde hraje i zásadní roli, čeho chceme stravou dosáhnout a jaký jsme somatotyp).

 

Co je ale důležité, nejsou tuky jako tuky – a my máme samozřejmě na mysli pouze ty zdravé, které jsou obsaženy například v oříšcích, semínkách či různých olejích. Nutno podotknout, že nejzdravější tuky jsou ty, jež nejsou nijak tepelně upravovány.

Podívejme se nyní na zub zdravým olejům.

 

KOKOSOVÝ OLEJ

Tento olej zažívá v poslední době obrovský „boom“, čemuž se nelze divit. Kokosový olej v sobě má řadu látek, které lidskému tělu náramně prospívají, a řadí se mezi nejzdravější oleje. Obsahuje středně dlouhé řetězce nasycených mastných kyselin (MCT – medium Chin triglyceride), což je „zdravá“ forma nasycených mastných kyselin ve srovnání s takzvanými trans tuky. Lidské tělo metabolizuje tyto tuky v játrech a okamžitě je přemění na energii (palivo pro mozek, svalové funkce a kosterní svalstvo), a neukládá je do tukových buněk (rezerv).

Kromě toho pomáhá kokosový olej kontrolovat hmotnost (urychluje a podporuje metabolismus), usnadňuje trávení a mnoho dalšího.

Doporučujeme dvě polévkové lžíce denně (pro jedince vážícího zhruba 70 kilogramů). Používat ho můžeme jak za studena, tak na tepelnou úpravu pokrmů (pro jeho vysoký kouřový bod) – chutná naprosto skvěle.

 

LNĚNÝ OLEJ

Obsahuje vzácné bioaktivní látky, které výrazně podporují energii, naše zdraví a mozkovou činnost. Olej má v sobě až 72 % nenasycených esenciálních mastných kyselin omega-3 a omega-6. Právě pro vysoký obsah omega-3 sed tento olej doporučuje při zánětlivých onemocněních.

Obsahuje zajímavé množství i spektrum fytoestrogenů. Nejdůležitější jsou ligniny, které příznivě ovlivňují jak ženské hormony (nepravidelný či bolestivý menstruační cyklus), tak i mužské hormony sehrávající pozitivní roli při léčbě prostaty i při mužské neplodnosti. Lněný olej se vyznačuje také antibakteriálními, antivirovými a protiplísňovými účinky.

Skvělé na něm je i to, že napomáhá při srdečních chorobách a snižuje hladinu cholesterolu. Nejlépe se hodí do různých zeleninových salátů, brambor či rýže. Kromě vnitřního užití má lněný olej příznivé účinky i na pokožku – dokáže léčit ekzémy či lupénku a při aplikaci na vlasy vás dokáže zbavit lupů. Dokonce pomáhá při bolestech kloubů a při léčbě artrózy.

Pro vysokou míru oxidace se musí uchovávat v lednici a po otevření se musí velmi rychle spotřebovat. A taky nezapomeňme, že pro zachování všech prospěšných látek je důležitá konzumace pouze za studena!

 

KONOPNÝ OLEJ

Má vysoký obsah a ideální poměr (1 : 3) omega-3 a omega-6 nenasycených mastných kyselin, tedy kyselin, jež si tělo neumí samo vytvořit a které ke správnému fungování potřebuje. Dále obsahuje fytosteroly (strukturní složky buněčných membrán), vitamíny A, B1, B2, B3, B6, C, D a E a minerály hořčík, vápník, draslík a železo.

Mezi hlavní léčebné účinky patří následující: Zpomaluje procesy stárnutí buněk a prospívá pleti, zvláčňuje kůži a tvoří pevné nehty. Výrazně pomáhá také u ekzémů, bércových vředů či při hojení ran.

Stejně jako u lněného oleje je nejlepší používat konopný olej za studena, aby se zachovaly veškeré zdravé látky, které obsahuje. Pro jeho již zmíněnou oříškovou chuť ho můžeme přidávat i do těsta, které budeme péct na maximální teplotu 180 °C.

 

SEZAMOVÝ OLEJ

Tento nasládlý olej je jedním z nejstarších olejů vůbec. Pro své léčebné účinky je používán v tradiční čínské medicíně (ledviny, játra) či indickém léčebném systému zvaném ájurvéda.

Na sezamovém oleji oceníme zejména to, že obsahuje vyšší množství omega-3 mastných kyselin než jiné oleje (například slunečnicový). Dále obsahuje zdraví prospěšné látky, jako jsou vitamíny A, B, karoteny, minerály vápník, hořčík, zinek, železo, draslík a také důležitý lecitin, díky kterému olej blahodárně působí na nervový systém.

Pro přítomnosti sezamolu má sezamový olej velice silné antioxidační účinky, napomáhá zlepšovat imunitu a podporuje správnou funkci metabolismu. Je vhodné jej užívat v syrovém (tepelně neupraveném) stavu, dobře však snáší i vysoké teploty.

 

OLIVOVÝ OLEJ

Patři mezi nejznámější oleje vůbec. Co se o něm už ale ví méně, je to, že jeho konzumace je zároveň prevencí před onemocněním srdce a krevního oběhu – na Krétě je dokonce nejnižší výskyt srdečního infarktu!

Díky obsahu nenasycených mastných kyselin je možné jej používat pravidelně. Má vynikající chuť a vysokou výživnou hodnotu, obsahuje velké množství vitamínu E, který pozitivně ovlivňuje pohlavní orgány a nervový systém. Olivový olej působí harmonicky na žaludek, slinivku, slezinu, střeva, játra a žlučník. Podporuje trávení, metabolismus a tvorbu žluči.

Nejvhodnější je konzumovat extra panenský olivový olej lisovaný za studena ve studené kuchyni (přidáním do různých salátů). Pokud se přeci jen rozhodnete pro tepelnou úpravu, dbejte na to, aby teplota nepřesáhla 180 °C.

 

RYBÍ OLEJ Z TRESČÍCH JATER

Komu právě naskočila husí kůže při představě konzumace rybího oleje? Nemusíte se však bát, dnešní doba přináší i oleje, které jsou bez typického rybího zápachu, například rybí olej z tresčích jater (anglicky krill oil). Je ovšem nutné dbát na to, abyste konzumovali přesně doporučené množství.

Tento olej vyniká především tím, že je přírodním zdrojem omega-3 mastných kyselin a vitamínů A a D. Obyčejný rybí olej tyto vitamíny takřka neobsahuje.

Rybí olej z tresčích jater je velmi bohatým zdrojem EPA a DHA mastných kyselin (nejdůležitější z omega-3).

Působí na mozkovou činnost, nervovou soustavu a optimalizují funkci srdce a hormonů (doporučuje se 250 mg EPA a DHA denně).

Poměr mezi omega-3 a omega-6 je zde 2 : 1 (jak jsme již vícekrát zmínili – ideální poměr je 1 : 3), přičemž běžná strava má 1 : 20 a rychlé občerstvení (1 : 50).

Konzumace rybího oleje z tresčích jater je nejvhodnější ještě před jídlem. Doporučujeme jej konzumovat jako doplněk stravy ve formě kapslí nebo jen tak na lžičce či smícháním do jakéhokoli mléčného produktu.

Nesmíme zapomenout na užití tohoto oleje v době, kdy se s partnerem či partnerkou snažíte o miminko. Žena by ho pak měla konzumovat i v době těhotenství. V malém množství je velice vhodný i pro vývoj dětí. Rybí olej z tresčích jater skladujte pouze při teplotě do 25 °C.

 

Zdroj: Speciál Bylinky Revue 10/2016