Můžeme ovlivnit správné stravování u dětí?


Pokud chceme zabránit následkům civilizačních onemocnění, dětské obezity, musíme my dospělí ovlivnit stravování našich dětí.

Jaké jsou zásady správného stravování

Pokud chceme zabránit následkům civilizačních onemocnění, dětské obezity, musíme my dospělí ovlivnit stravování našich dětí. Již na obalech výrobků jsou uvedeny podrobné informace o energetickém obsahu a nutričním složení, je nutné rodiče informovat, aby věnovali těmto informacím pozornost a především podávali jen individuální množství příkrmu. Každé dítě má v sobě vyvinutý pocit hladu a nasycení a proto se v žádném případě nesmí nutit porce dojídat nebo mu nabízet přídavek, pokud si neřekne samo.

 

Jak je důležitá tuhá strava u batolete

Nejpozději od 9. měsíce se dítěti zařazují tuhá sousta k rozvoji kousacího a polykacího aktu. Ve vývojové psychologii ke konci batolivého období nastupuje u dětí období odmítání nové složky, např.děti často netolerují potraviny zelené barvy. Jen díky důslednosti rodičů se i tyto potraviny stávají nedílnou součástí jejich důležitého jídelního režimu. Mixovaná strava od 9. měsíce umožňuje nejen sníst větší porci, ale především zajistí odmítání zeleniny do adolescentního věku.

 

Pestrá strava a snídaně, základ úspěchu

Hlavní jídla se malým dětem servírují na malý talíř ve stejné skladbě, jakou mají ostatní členové domácnosti, ale bez ochucovadel a nikdy by neměla chybět zeleninová obloha a ovoce. Duševní a fyzický růst dítěte je umožněn díky pestré a pravidelné stravě s dostatečným obsahem všech základních živin. Po celý život platí pravidlo přípravy stravy z čerstvých surovin. Hlavním zdrojem stravy jsou plnohodnotné potraviny – celozrnné obiloviny, mléko a mléčné výrobky, ovoce, zelenina, čerstvé maso, luštěniny, mořské ryby, rostlinné oleje a pramenitá voda. Je dobré dodržovat, že tuky by měly být v převaze večer a sacharidy v převaze ráno. Snídaně rozhoduje o našem dni. Za to, že někteří vynechávají v dospělosti snídaně, mohou v dětství snídaně tzv. na vidličku – bílkoviny s živočišnými tuky (vajíčko, šunka, sýr).

 

Zásadní chyby, které mohou vést k dětské obezitě

Děti mnohdy vstávají na poslední chvíli, před odchodem do školy zvládnou rychle základní hygienu a většinou nesnídají nebo rychle hmátnou po sušence, tatrance, či po tom co jim někdo připravil. Dopolední svačina, pokud ji mají z domova, bývá pečivo a salám, sladká voda a sušenky. Když se ve svačině objeví salát nebo okurka, tak ho vyhodí. Pokud si děti koupí něco v automatu, bývá to bageta a sladkost. Oběd děti mají ve školní jídelně, ale často jim nechutná. Polévky zásadně nejedí a hlavní jídlo jen podle chuti. Když pocítí hlad a vidí přitažlivé jídlo ve fast-foodu cestou na kroužek, jdou si ho koupit a zapijí ho sladkým nápojem. Pokud jim oběd ve školní jídelně chutná (např. buchtičky se šodó, rajská omáčka s knedlíkem), jdou si přidat nebo řeknou spolužákovi, který jídlo nejí. Po kroužku doma zasednou k počítači. Odpoledne sní smetanový jogurt s rohlíkem nebo croissanty. Pouze polovina dětí večeří v klidném prostředí domova společně alespoň s jedním rodičem u stolu při televizních zprávách. Večeře bývají příliš syté, buď se podávají velké porce nebo rohlík s uzeninou. Potom se přesouvají rodiče k televizi a děti opět k počítači, kde jí přesolené oříšky, bramborové lupínky apod… Nutričně neplnohodnotné potraviny jako jsou cukrovinky, tučné uzeniny, slané pochutiny, smaženiny apod. dětskému organizmu nepřináší žádný prospěch. Ani by nemělo být dítěti dáváno jako prvek odměny a pokud vůbec, tak jen o víkendu, v atmosféře celorodinné pohody s tím, že celá rodina při jejich požití navýší pohybovou aktivitu. V předškolním věku je samotná základní pohybová aktivita vysoká a její navýšení vyžaduje aktivní zapojení rodičů. Místo jídlem odměňujte dítě pohybem.

 

Zásady správného stolování

U stolování by neměly chybět nádobí a příbory. Vyvarovat bychom se měli u jídla chaosu a konzumaci potravin mezi jídly. Pokud je to možné, měla by jíst celá rodina společně a nesledovat u jídelního stolu televizi. Sledování televize nebo práce na počítači blokuje pocit nasycení. Dítě, které při jídle sleduje televizi nebo monitor počítače sní výrazně větší porci než při jídle v klidu u stolu.

 

Voda základ života

Při navykání pitného režimu je důležité dítěti nabízet pramenitou pitnou vodu, neslazené ovocné nebo dětské bylinné směsi, aby si dítě nezvyklo na sycené nápoje. Sladké tekutiny a šťávy vedou k návykovému pití tekutin a obzvlášť nevhodné je džusované ovoce a granulované čaje s obsahem sacharózy. Ve slazených nápojích dítě přijímá prázdnou energii, která startuje obezitu.

Konzumace mléčných výrobků má svá pravidla

I v konzumaci mléčných výrobků platí v prevenci nadváhy určitá pravidla. Mléko u dětí od ukončeného batolivého věku představuje zdroj základních živin, pre- a probiotik, je ideálním zdrojem vápníku. Pokud se mléko podává na pití, doporučujeme odtučněné mléko nebo adaptované mléko se sníženým obsahem bílkovin. Na rozvoji obezity se uplatňuje především forma podávání mléka. Nevhodné je navýšení příjmu mléka z kojeneckých lahví nebo při kojení v rámci pitného režimu. Pro zdravé dítě na pití vždy byla a bude jen voda.