Nápady na hry a hračky pro děti od 3 do 6 let


Tříleté dítě má rádo jakékoli hračky, které jezdí – tříkolku, autíčka, vozík, vláček. Pro své hračky si vymýšlí vlastní jízdní dráhy s překážkami. V oblibě má také hry, které může provozovat ve vodě – mezi jeho oblíbené činnosti patří cachtání ve vodě, mytí nádobí, foukání mýdlových bublin nebo pohánění malých lodiček. Ještě víc ho baví hry spojené s hlínou a pískem, například vyrábění báboviček z bláta, stavění hradů z písku, stavění cest nebo hloubení tunelů apod. Dítě rádo kreslí přímo rukama nebo si hraje s modelínou, dokáže navléci velké korálky nebo skládat puzzle. Když si hraje s panenkami nebo na to, čím bude, až vyroste, dostává velký prostor jeho vlastní vymyšlený svět.

Rady a zvláštnosti, které se týkají dětí mezi 3. a 6. rokem věku:

Dejte přednost víceúčelovým hračkám

Hračky, které mají předem danou funkci, jsou obvykle složitější, detailnější než ty, které jsou naopak spíše víceúčelové. Hračky s předem danou funkcí se dají obvykle použít jen při jedné konkrétní příležitosti. Tak například s panenkou, která dovede plakat, si dítě nebude hrát ve chvíli, kdy pociťuje úzkost, nebo naopak radost. Pouze obyčejná panenka se hodí pro jakoukoli situaci. Auto, které je věrnou napodobeninou skutečné míchačky, se dá využít jen tehdy, když si dítě hraje na to, že rozváží beton, zatímco obyčejné nákladní auto se dá použít při jakékoli hře, v níž se uplatní „náklaďák“.

Víceúčelové hračky jsou ty, které dítěti nabízejí maximum možností pro hru a vlastní objevování a ponechávají proto největší prostor dětské tvořivosti. Dítě s nimi může pokaždé zkoušet něco nového. Víceúčelová hračka není předem zatížena předpokladem dospělých, že bude sloužit jen k jednomu druhu hry, a tudíž nemůže dojít k tomu, že by u dítěte neuspěla. Jediným omezením pro hru s takovými hračkami je fantazie dítěte. Čím méně toho umí samotná hračka, tím více prostoru zbývá pro dítě. Dítě nemusí být jen pouhý divák, ale stává se přímým aktérem svých her. Je to jeden ze způsobů, jak si buduje vlastní sebedůvěru.

Které hračky lze tedy počítat mezi víceúčelové? Jsou to všechny stavebnice s většími dílky, ze kterých se dá postavit jednou letiště, podruhé farma, jindy zase domeček pro panenku nebo garáž. Patří sem také figurky, které mohou hrát více rolí; modelína a další modelovací hmoty, z nichž dítě může vytvářet různé věci; všechny možné druhy papírů a čtvrtek, krabičky od vajíček nebo krabičky od sýrů, pastelky, křídy, tabule na kreslení, voskovky, fixy, barvy, štětce, nůžky, bloky, lepidlo atd. takové hračky nestojí moc peněz a nemluví se o nich v televizních reklamách. Ale jsou to zcela jistě takové hračky, se kterými si vaše dítě vyhraje ze všeho nejvíc.

 

Dejte dítěti k dispozici různé druhy hraček

Každý typ hraček má své výhody, je vhodný pro různé typy her a dá dítěti něco důležitého. Proto když budete chtít dítěti koupit novou hračku, prohlédněte si dobře ty, které už má doma, a zkuste je vhodně doplnit – samozřejmě podle toho, co má dítě rádo. Díky tomu, že vaše dítě bude mít k dispozici různé druhy hraček, bude se při hře (samostatné nebo kolektivní) rozvíjet jeho citlivost, sociální, intelektové a motorické dovednosti.

  • Hry s přesně danými pravidly a postupem: puzzle, skládačky, při kterých se do otvorů vkládají předměty odpovídajícího tvaru, loto nebo jednoduché modely, které se sestavují podle určitého návodu atd. tyto hry rozvíjejí logické myšlení a učí dítě respektovat určitý postup, třídění a pravidla, učí dítě nacházet účinné strategie, které vedou k vyřešení problému, využívat metodu pokus-omyl a předvídat důsledky určité činnosti.
  • Předměty, ze kterých lze něco sestrojit nebo vytvořit: modelína, stavebnice, všechny předměty, které lze kupit na sebe, spojovat nebo z nich něco vytvářet. Takové hry rozvíjejí hned několik schopností – manuální zručnost, tvořivost a matematické myšlení.
  • Opravdové předměty, které lze najít v přírodě nebo koupit a jež jsou součástí každodenního života: oblečení, jež může sloužit k vytváření různých převleků, písek, voda, dřevo, obaly, koloběžka nebo tříkolka, míč, papír a tužky, nářadí nebo kuchyňské potřeby, loutky, knížky, houpačka atd. Ve většině případů se tyto předměty nedají koupit v oddělení hraček, přesto jsou výtečným zdrojem pro nové zkušenosti a učení dítěte.
  • Hračky v původním slova smyslu, tedy zmenšeniny víceméně věrně napodobující svět dospělých, se kterými si dítě může hrát jak samo, tak i s kamarády: plyšová zvířátka, panenky, figurky, autíčka, figurky zvířátek, lékařský kufřík atd. tyto hračky podporují vyspívání dítěte, protože mu umožňují „hrát si“ na skutečné věci, které si dítě může podle libosti přizpůsobovat, a tak se s nimi lépe seznámit. Rozvíjejí také řečové schopnosti dítěte – dítě v průběhu hry spontánně mluví („Já budu doktor a ty budeš jako nemocný, ano?“) a používá výrazy, které zná od dospělých („Zazvonil zvonec, pohádky je konec a děti jdou spinkat“).

 

Následující seznam her rozhodně není vyčerpávající, ale může vás inspirovat novými nápady, které jste možná zatím nevyzkoušeli.

  • Tenisová raketa s připevněným míčkem, později raketa s badmintonovým míčkem nebo míčkem na tenis;
  • Předměty, se kterými lze házet nebo je kutálet na cíl;
  • Velký tunel s kovovou konstrukcí, potažená látkou;
  • Indiánský stan nebo plátěná chýše;
  • Klasický nebo visací zámek na klíč nebo na kód;
  • Akvárium nebo terárium;
  • Velké kartonové krabice (dají se získat v obchodech), ze kterých lze vyrobit obchod, domeček atd.
  • Panenka, kterou je možné koupat ve vodě;
  • Kladívko, hřebíky, šroubky, šroubovák, měkké dřevo atd.;
  • Dětské náčiní do kuchyně, zahradní náčiní nebo oblečení na panenky;
  • Maňásci;
  • Kazetový přehrávač, bubínky.

 

Pro větší děti:

  • Ribstoly, papírový drak, kolečkové brusle, skateboard, jednoduchá potápěčská výstroj, nafukovací matrace, basketbalový koš, kalkulačka, psací stroj, magnety, teploměr, pokladnička, glóbus, fotoaparát, počítadlo, výbava k šití nebo vyšívání, hodiny, papírové modely, sady s materiálem na drobné šperky, krabice s výtvarnými potřebami.

 


Další články z kategorie