Proč nepoužívat umělá sladidla?


Cukr není zdravý a lidé by měli jeho konzumaci omezit. Jak je to ale s umělými sladidly? Můžeme je použít jako náhražku? Odpověď je rozhodně ne. Výzkumy potvrzují, že umělá sladidla jsou v mnoha ohledech horší než rafinovaný bílý cukr.

Jako umělá sladidla jsou označované látky, které jsou i mnohonásobně sladší než cukr, na rozdíl od něj však neobsahují žádné nebo téměř žádné kalorie.

Umělá sladidla stimulují chuťové pohárky a přesvědčují je, že jíme cukr. Tato sladidla jsou přitom až tisíckrát sladší, což lidské tělo mate a vyvolává nadměrnou produkci inzulinu, hormonu zodpovědného za ukládání tuku. Metabolismus se zpomalí a pocit hladu se rychle vrací. Pomalejší látková výměna znamená menší množství spálených kalorií. Umělá sladidla vyvolávají hlad a potřebu konzumovat potraviny bohaté na cukry a škrob, což vede ke zvyšování hmotnosti. Studie navíc ukazují, že umělá sladidla jsou vysoce návyková a diskutuje se nad dalšími škodlivými vlivy na lidské zdraví.

CUKR NEBO UMĚLÁ SLADIDLA?

Průměrný Čech sní a vypije kolem 110 gramů cukru denně, což je kolem 40 kg za rok. Přeslazené potraviny jsou přitom jako drogy. Pokud dáváte dvakrát denně lžičku cukru do kávy či čaje a příležitostně si dopřejete malou sladkost, nemusíte se nadváhy a obezity obávat. Cukr je ale přidáván i do zdánlivě zdravých potravin a běžný konzument o tom často nemá ani zdání.

Možná to v tuto chvíli vypadá, že dobrá není žádná alternativa. Klíčem k úspěchu je ovšem střídmost a zdravý rozum. Stačí dodržovat pět jednoduchých pravidel:

  1. Slaďte s mírou. Honí vás mlsná a máte chuť na něco sladkého? V pořádku, nejdříve se ale najezte. Přistupujte k cukru jako k alkoholu a konzumujte ho s rozumem a rozmyslem. Dejte si trochu cukru do kávy či čaje nebo si jednou týdně dopřejte zákusek nebo čokoládu. Pokud si budete vědomi toho, že je cukr nebezpečný a nezdravý, budete ho užívat s mírou. Jestliže se však bojíte, že byste od malých prohřešků mohli snadno sklouznout k přejídání, raději se sladkému úplně vyhněte.
  2. Zajímejte se o cukry ukryté ve zdánlivě zdravých potravinách. Čtěte složení, i když je napsané malými písmenky, a rychle si uvědomíte, že cukr je přidáván i do věcí, které vlastně ani sladké nejsou.
  3. Naučte se vychutnávat přirozeně sladké vjemy. Ovoce, ořechy a další neupravené potraviny obsahují přírodní cukry bez dalších chemických látek a dochucovadel.
  4. Nepleťte své tělo. Pokud máte chuť na sladké, dejte si kousek pravé čokolády namísto odtučněných náhražek se sladidly. Jídelníček složený z kvalitních potravin s nízkým glykemickým indexem doplněný tu a tam malým prohřeškem v podobě oblíbené sladkosti je pro organismus lepší než polotovary a výrobky plné umělých sladidel a konzervantů, které způsobují přejídání a obezitu.
  5. Používejte jen přírodní sladidla a i při jejich konzumaci buďte opatrní. I sladidla pokud možno kupujte v biokvalitě a vyhněte se výrobkům s „protihrudkujícími“ látkami a dalšími chemickými přísadami.

 

Zdroj: Speciál Bylinky Revue 3/2017